محل تبلیغات شما



پرسش های چهار گزینه ای زیست شناسی کنکور 1391 با سبک و سیاقی همچون کنکورهای 5 سال اخیر و با چند ابتكار سنجيده طراحی شده بود.

از نوآوری های کنکور امسال می توان به استخراج نکات از شکل های کتاب درسی و تبدیل آن ها با عبارات علمی استنباطی، استفاده هرچه بيشتر از جمله هاي متن كتاب درسي كه توجه كم تري به آن ها مي‌شد و طراحي سوالاتي به صورت تركيبي - مفهومي جديدتر از هر سال اشاره نمود.

 

الف) بودجه بندي كنكور

در كنكور سال 91 از 50 سوال درس زيست شناسي 13 سوال از كتاب سال دوم (26%)، 20 سوال از كتاب سال سوم (40%) و 17 سوال از كتاب پيش دانشگاهي طراحي شده بود (34%).

20% سوالات (يعني 10 سوال) فقط از 4 فصل آخر كتاب زيست شناسي پيش دانشگاهي طراحي گرديده بود. قابل ذكر است سال هاي متوالي است كه اين رويكرد در كنكور سراسري وجود دارد.

 

ب) تيپ بندي سوالات

1)     41 سوال (82%) كنكور به صورت جاي خالي طراحي شده بود.

2)    اگرچه فقط یک شکل در پرسش ها مشاهده شد، ولی گزینه های 9 سوال مستقیماً از شکل ها استخراج شده بود که این موضوع بیانگر اهمیت هرچه بیشتر شکل ها می باشد.

3)   10 سوال (20%) به صورت ترکیبی بین فصل های کتاب های درسی زیست شناسی پایه های مختلف طراحی شده بود.

4)    6 سوال (12%) به صورت مقایسه ای بین دو یا چند موضوع مطرح شده بود. مانند:

مقایسه ی اسپورانژ کاهوی دریایی و ریزوپوس استولونیفر در سوال 193، مقایسه ی ویژگی های خانه ی ششی و نایژک در سوال 191 مقایسه ی ویژگی های باکتری ها و قارچ ها در سوال 3 و .

5)    11 سوال (22%) بر اساس کلمه های قید دار برخی، بعضی، بیشتر، هر، همه‌ی، هیچکدام، بسیاری و .» طراحی شده بود.

6)    3 سوال (6%) به صورت 5 گزينه‌اي طراحي شده بود! منظور از 5 گزينه اي این است که طراح حتی صورت سوال را هم مجهول طراحی کرده که بایستی اول صورت سوال را معني كنيد سپس به خواندن گزينه‌ها بپردازيد.

به مثالی در این مورد توجه کنید:

سوال 169) عامل مولد بيماري ذات‌الريه .

در اين سوال ابتدا بايستي به ياد آوريد كه عامل مولد بيماري ذات الريه چه جانداري است تا بتوانيد سراغ گزينه‌ها برويد.

7)    10 سوال (20%) به صورت فعل منفي در آخر سوال طراحي شده بود.

8) از مباحث ژنتيك (فصل 8 زيست سوم و فصل 5 زيست پيش دانشگاهي) به طور مجموع 4 سوال (8%) با سطح دشواري متوسط طراحي شده بود كه همچون 2 سال اخير به سوي تعديل تعداد و سطح دشواري اين مباحث قدم برداشته شد.


با آرزوی موفقیت - دکتر هادی کمشی

تنفس ياخته اي (سراسري خارج كشور 92)

زنجيره انتقال الكترون ميتوكندري

تحليل كنكورهاي سراسري

سوال ,های ,صورت ,ها ,سال ,طراحي ,شده بود ,به صورت ,طراحي شده ,زيست شناسي ,سوال از

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

قطعات صنعتی مدل شده سالیدورک و کتیا